RSS ISCTE An intelligence approach for the improvement of IT startups' social media strategy

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Repositório do ISCTE-IUL

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Breve resumo:
Título próprio: An intelligence approach for the improvement of IT startups' social media strategy
Autoria: Peixoto, Ana Rita Henrique
Resumo: Often constrained by limited resources and a restricted budget, startups struggle to acquire customers and secure vital funding. Social media platforms offer cost-effective marketing opportunities that allow startups to generate captivating content and build a community of customers and suppliers. The central aim of this dissertation is to extract knowledge that serves to improve the startups’ social media strategies to attain their goals. Data for known Portuguese IT startups has been collected from X, formerly known as Twitter, and used as a social media source to analyze the startups’ posting activity. The results enabled the creation of a novel startup life cycle model that allows the characterization of an IT startup’s evolution. Initially, startups focus on the idea of conceptualization and prototype development. Since their priority is not social media, they post less, and their popularity levels are low. Along with the startup’s growth, the social media presence expands, and the content posted mirrors the development. In addition to being more active, its popularity level increased. The attained results offer essential insights for startups to consider when building their social media strategies. Essentially, media strategies should consider the current phase and monitor what is going on with the accounts and social communities. Additionally, this dissertation also proposes new methodological processes for social media activity analysis usable on platforms like Twitter.; Muitas vezes condicionadas com recursos limitados e um orçamento restrito, as startups lutam por angariar clientes e garantir financiamento. As redes sociais oferecem oportunidades de marketing de baixo custo que permitem às startups gerar conteúdos cativantes e criar uma comunidade de clientes e fornecedores. O objetivo central desta dissertação é extrair conhecimento para melhorar as estratégias nas redes sociais das startups e ajudá-las a atingir os seus objetivos. Analisámos dados de conhecidas startups Portuguesas de IT que foram extraídos do X, antigamente conhecido como Twitter. Os resultados permitiram a criação de um modelo para o ciclo de vida das startups que caracteriza a evolução de uma startup de IT. Inicialmente, o foco da startup é a conceptualização da ideia e o desenvolvimento do protótipo. Como a sua prioridade não são as redes sociais, publicam em menor quantidade e não são populares. Á medida que cresce, as suas redes sociais expandem-se e o conteúdo publicado reflete o seu desenvolvimento.
Como são mais ativas nas redes sociais, isso reflete-se no seu nível de popularidade que aumenta. Os resultados alcançados oferecem perspetivas essenciais para as startups construírem as suas estratégias de redes sociais em função da fase atual e monitorizarem o que deve acontecer nas suas contas. Por último, esta dissertação propõe metodologias a aplicar na análise de dados de redes sociais como o Twitter.​



Info Adicional:
Título próprio: An intelligence approach for the improvement of IT startups' social media strategy Autoria: Peixoto, Ana Rita Henrique Resumo: Often constrained by limited resources and a restricted budget, startups struggle to acquire customers and secure vital funding. Social media platforms offer cost-effective marketing opportunities that allow startups to generate captivating content and build a community of customers and suppliers. The central aim of this dissertation is to extract knowledge that serves to improve the startups’ social media strategies to attain their goals. Data for known Portuguese IT startups has been collected from X, formerly known as Twitter, and used as a social media source to analyze the startups’ posting activity. The results enabled the creation of a novel startup life cycle model that allows the characterization of an IT startup’s evolution. Initially, startups focus on the idea of conceptualization and prototype development. Since their priority is not social media, they post less, and their popularity levels are low. Along with the startup’s growth, the social media presence expands, and the content posted mirrors the development. In addition to being more active, its popularity level increased. The attained results offer essential insights for startups to consider when building their social media strategies. Essentially, media strategies should consider the current phase and monitor what is going on with the accounts and social communities. Additionally, this dissertation also proposes new methodological processes for social media activity analysis usable on platforms like Twitter.; Muitas vezes condicionadas com recursos limitados e um orçamento restrito, as startups lutam por angariar clientes e garantir financiamento. As redes sociais oferecem oportunidades de marketing de baixo custo que permitem às startups gerar conteúdos cativantes e criar uma comunidade de clientes e fornecedores. O objetivo central desta dissertação é extrair conhecimento para melhorar as estratégias nas redes sociais das startups e ajudá-las a atingir os seus objetivos. Analisámos dados de conhecidas startups Portuguesas de IT que foram extraídos do X, antigamente conhecido como Twitter. Os resultados permitiram a criação de um modelo para o ciclo de vida das startups que caracteriza a evolução de uma startup de IT. Inicialmente, o foco da startup é a conceptualização da ideia e o desenvolvimento do protótipo. Como a sua prioridade não são as redes sociais, publicam em menor quantidade e não são populares. Á medida que cresce, as suas redes sociais expandem-se e o conteúdo publicado reflete o seu desenvolvimento. Como são mais ativas nas redes sociais, isso reflete-se no seu nível de popularidade que aumenta. Os resultados alcançados oferecem perspetivas essenciais para as startups construírem as suas estratégias de redes sociais em função da fase atual e monitorizarem o que deve acontecer nas suas contas. Por último, esta dissertação propõe metodologias a aplicar na análise de dados de redes sociais como o Twitter.



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